Shadow of the Tomb Raider Definitive Edition

بازی کامپیوتر Shadow of the Tomb Raider Definitive Edition در 6 دیسک DVD 5GB ارائه می گردد .

140,000 تومان

اولین شماره از فرانچایز محبوب Tomb Raider خدود 20 سال پیش به بازار آمد و چنان مورد استقبال واقع شد که بعدها از نسخه های مختلف آن بازی تحت عنوان Aniversary نیز ساخته شد که به نوعی Remastered نسخه های پیشین بود .اما Crystal Dynamics در سال 2013 f بود که تصمیم گرفت تحت تاثیر عناوین بسیار موفقی نظیر Uncharted و با استفاده از پتانسیل های بسیار بالای Tomb Raider سبک بازی را دچار تحولی بزرگ کند و موفق شد در این امر به موفقیت دست یابد و از سال 2013 تا به امروز شاهد 3 نسخه متحول شده Tomb Raioder بوده ایم که توانسته بسیاری از طرفداران این بازی را راضی کند و لحظات و خاطراتی به یاد ماندنی برای آنها ایجاد کند .این فرانچایز علیرغم فاصله گرفتن لز ریشه ها ، اما به دلیل ایجاد المانهای بسیار خوب و زیبا و بکارگیری بجای آنها در طول این بازیها توانست تحسین بسیاری از بازیکنان را با خود به همراه آورد و در طی این چند سال عده زیادی از بازیکنان را به تهیه و انجام این اثر ترغیب کند . پس ا دو نسخه موفق و پرفروش در سالهای 2015 و 2013 اینبار وظیفه ساخت بازی را استودیوی Eidos Montreal بر عهده گرفته و Crystal Dynamics در واقع نقش نظارتی در پشت صحنه ساخت بازی داشته است .

در Shadow of tomb Raider داستان این بازی و شخصیت اصلی این فرانچایز " لارا کرافت " پس از نسخه Rise of tomb raider دنبال می شود .او به همراه همکارش Jonah در حال بررسی و کار روی آخرین کار ناتمام پدرش است که این ماجرا مربوط به اقوام مایا بوده است . البته داستان طوری پیش گرفته می شود که این اکتشاف در تاریخ تمدن مایا ها ، نهایتا به نجات کل جهان از نابودی می انجامد . در داستان این بازی گروهی تبهکار و شبه نظامی بنام Trinity وجود دارد که قصدش کنترل جهان برای منافع خودش است که البته این داستان و روند ، امروزه در بسیاری از بازیها وجود دارد و کمی کهنه و خسته کننده شده است .به هر حال وجود این نیرو هاست که باعث می شود لارا کرافت اینبار در جنگلهای پرو و مکزیک بدنبال نجات تمدن انسانی باشد .

لارا کرافت در Shadow of tomb Raider به مرز پختگی رسیده است و گویی با تقدیر خود که گشت زنی در مکانهای ناشناخته و رمزگشایی مقبره ها و رو به رو شدن با خطرات بزرگ و کوچک است ، به خوبی کنار آمده . مثلا در ابتدای بازی بدون توجه به زخم عمیق پایش مشغول عکس برداری از یک مقبره است که اگر اصرار و کمک دوستش در این صحنه نبود ، بدون شک در این صحنه کشته شده بود . لارا که زمانی حیوانات خطرناک پیش رویش در مسیر را با اکراه شکار میکرد ، امروز دشمنان پیش رویش را با تبحر و مهارتی ستودنی سلاخی می کند !! او در طی مسیر و داستان بازی به خوبی نشان میدهد که هدف وسیله را توجیه می کند و در برخی از صحنه ها افراد بی گناه قربانی رسیدن لارا به اهدافش می شوند .روند دقت در جزئیات و روابط میان کاراکتر های اصلی بازیها با شخصیت های دیگر و حتی فرعی بازی ، کاریست که بازیسازان اینروزها خیلی روی آن تاکید دارند و باید گفت که همانند Assassins creed odyseey اینبار سازندگان Shadow of tomb raider نیز بسیار روی این موضوع کار کرده اند . این موضوع حتی درباره NPC هایی که در طول داستان یکبار بیشتر با آنها ملاقات ندارید نیز صادق است اما تاثیر احساسات این اشخاص روی صورتشان خیلی خوب نیست .

و اما گیم پلی که بخش مهمی از هر بازی است در Shadow of tomb raider دارای سه بخش است . اول مبارزه ها ، دوم گشت و گذار در محیط ها و بهره مندی بازیکن از محیط های بصری زیبا و سوم معماها و پازل های بازی .به نظر من با تاثیر از عناوین موفق در این ژانر همچنان بیشترین تاکید سازندگان Shadow of tomb Raider بر روی قسمتهای پازل و فکری بازی است . پیگیری این روند باعث خواهد شد که قدرت بازی در مقایسه با سایر عناوین هم ژانر حفظ شود و علاوه بر آن بازیکنان قدیمی بازی و وفاداران به عنوان را راضی نگاه میدارد .البته بسیار بهتر بود با اینکه بیشتر تمرکز و حجم بازی بر روی قسمتهای پازل و پلتفرمری است ، سیستم بازی در مبارزات نوآوریها و تغییراتی محسوس داشته باشد . اما باید بگویم که سیستم بازی در مبارزات عینا شبیه دو نسخه قبلی است که بیشتر بر مبارزه در سبک مخفی کاری متمرکز بود و چیز جدیدی در آن مشاهده نکردم .شما می توانید با فعال کردن Survival Instinct دشمنان را یک به یک ، بدور از چشم سایرین از میان بردارید .همانند بسیاری از بازیهای مخفی کاری در چنین محیط هایی میتوانید برای مخفی شدن و حمله ناگهانی از پوشش گیاهی موجود در آن منطقه استفاده کنید . برای حمله مخفی کاری به دشمنان باید دقت کنید هنگامی که دشمنان به رنگ زرد هستند می توانید آسوده آنها را از پای در آورید چون در میدان دید بقیه دشمنان نیستند . اما هنگامی که آنها به رنگ قرمز هستند لازم است صبر کنید چراکه در صورت حمله به آنها ، توسط دیگران دیده شده و تحت تعقیب قرار میگیرید .هر چند اگر بازی را با درجه سختی بالا آغاز کرده باشید ، چنین قابلیتی نخواهید داشت .یکی از ضعفهای بزرگ بازی در این قسمت خود را نشان میدهد . هوش مصنوعی بازی در چنین قسمتهایی واقعا آزار دهنده است و در برخی مواقع فکر می کنید که دشمنان کور هستند یا با مشتی گوسفند سر و کار دارید .

استفاده از اسلحه های گوناگون را در این بازی زیاد تجربه خواهید کرد . این بازی در حین نبرد با اسلحه مشکل خاصی ندارد و بسیار لذت بخش و زیباست ولی چیز جدیدی ندارد و نبردها بصورت اکشن سوم شخص همانند دو شماره قبلی در این بازی نیز وجود دارد .شکار و مبارزه با حیواناتی که در مسیر پیش روی شما قرار میگیرند همانند نسخه های پیشین یکی از قسمتهایی است که همیشه در Tomb raider وجود داشته و مورد توجه طرفداران بوده و انبار هم خواهد وبد . در این بازی هنگام حمله حیوانات واقعا مشخص نیست که از کدام سمت مورد حمله قرار خواهید گرفت . به خصوص اینکه حیوانات در این شماره حین مبارزات واقعا جنب و جوش زیادی دارند . عنصر صدا در این رابطه بسیار کارساز است و قطعا کاربرانی که بازی را با هدفون استریو انجام میدهند ، می توانند از روی صدا و جهت آن به راحتی مسیر حمله حیوانات را شناسایی کنند .

قسمت بزرگ دیگری از گیم پلی بازی مربوط به بخش پلتفرمری بازی است که در حین اکتشافات لارا و گشت و گذار محیطی و عبور از موانع طبیعی با قابلیتهای خاص حرکتی در لارا است که همیشه جزء لاینفکی از این فرانچایز بوده و انصافا هم بازی را هم متنوع و هم زیبا تر می سازد .در این قسمت از بازی نیز شاهد نو آوری و ابداعات جدیدی نیستیم . تجهیزات و امکانات لارا تقریبا همان امکاناتی است که در شماره های قبل شاهد آنها بوده ایم اما طراحی بسیار زیبا در این قسمت را می توان یکی از قسمتهای فوق العاده این عنوان دانست و به جرات می توان گفت Level Design در shadow of Tomb Raider برترین طراحی از ابتدای ساخت این عناوین تا به امروز بوده است .امکاناتی که سازندگان برای پیشروی در مسیر در نظر گرفته اند به مرور و در طول مسیر در اختیار بازیکن قرار می گیرد و این امر باعث میگردد تا این قسمتها به هیچ وجه برای بازیکنان خسته کننده و تکراری نشود و در هر قسمت بازیکن برای ادامه مسیر باید عملی جدید را بیازماید .این قسمت از بازی علیرغم تلاشهای سازندگان برای روانی و سادگی و دوربین هوشمند ، مشکلاتی فنی دارد که این مشکلات به خصوص در پرش ها و گرفتن لبه ها برای بالا رفتن از صخره ها در محیط بازی کمی آزار دهنده است که امیداواریم تیم سازنده در آپیدتهایی که برای حل مشکلات بازی بیرون خواهند داد ، این نقیصه های کوچک را نیز مرتفع کنند .

از دیگر نقاط قوت در این بازی قسمتهای مبتنی بر پازل ها هستند که بطور کلی مقبره ها و دسترسی به درون آنها پایه و اساس شکل گیری این قسمتهای پرطرفدار را که لازمه این فرانچایز نیز هست را تشکیل میدهد .معماهای زیادی در بازی وجود دارد که برخی از آنها را در همان محیط و برخی دیگر را خارج از محیطهای وجود مقبره باید حل کنید و این قسمت به قدری توسط تیم سازنده خوب و بی نقص کار شده که قطعا یکی از نقاط پر قوت بازی را تشکیل میدهد .این معماها همانند شماره های اولیه این بازی آنقدر سخت نیستتند اما قطعا دارای طراحی بی نظیری ، خصوصا در میان بازیهای هم سبک در 20 سال اخیر هستند .پازلهای مربوط به مقبره ها بسیار خوب و در سطح بالایی طراحی شده اند که در عناوین بسیار مطرح چند سال اخیر (مثلا( uncharted نیز شاهد چنین طراحی های جالبی نبودیم . بطور کلی معماها چه در جریان داستان اصلی بازی و چه بوصرت مراحل و ماموریت های جانبی طراحی و چینشی عالی داشتند و در برخی مواقع مدت زیادی را باید صرف تجزیه و تحلیل و حل آنها بکنید که با حل آنهخا شادی مضاعفی را در خود احساس خواهید کرد .

در روند بازی با استفاده از مواد اولیه می توانید اشیاء کارآمدی بسازید که در طول بازی به آنها احتیاج پیدا خواهید کرد . مواد لازم برای این Crafting ها را در طول مسیر بازی بارها ، در مکانهای مختلف بازی می توانید بیابید .البته در درجه سختی بالا در بازی ممکن است تا حدودی از نظر تامین منابع مورد نیاز خود در مضیقه قرار گیرید که امری عادی و مرسوم در بازیهاست .آپگرید وسایل و اسکیل های خود سارا که با امتیاز گیری در طول بازی محیاست همچنان مثل گذشته از نکات بی نقص و خوب بازی است که سازندگان در آن تغییری ایجاد نکرده اند .پیشروی لارا در طول مراحی مختلف تا حد زیادی دنیای زیر آب را نیز شامل می شود که به شخصه خیلی از این قسمتها راضی نبودم .قسمتهای زیر آب تا حدودی یکنواخت و تکراری است و حتی وجود ماهی های پیرانای گوشتخوار در برخی از قسمتها و چالش فرار و گریز از دست آنها نیز خیلی نتوانسته روند یکنواختی در این مراحل را از بین ببرد .

سازندگان در shadow of tomb raider مراحل فرعی را آنچنان زیبا و مفرح و مطابق با روحیه دوستداران این فرانچایز طراحی کرده اند که تقریبا امکان ندارد که کسی فقط مراحل اصلی بازی را انجام دهد و هیچ دستی به مراحل فرعی آن نزند .Npc ها و شخصیتهای فرعی بازی آنقدر خوب طراحی و پرداخت شده اند که تقریبا غیر ممکن است بتوانید در طول بازی حس کنجکاوی خود را کنترل کنید و به نخواهید با آنها تعاملی کنید و سر از کارشان درآورید . مراحلی که آنها پیش پای شما می گذارند در بیشتر مواقع ماموریت هایی جالب و زیبا هستند .

کلام آخر :
در میان این سه گانه از فرانچایز Tomb Raider که در این چند سال بیرون آمده ,Shadow of tomb Raider بهترین و رسیده ترین عنوان از بسیاری جهات است و گروه سازنده مشکلاتی که در راه تغییر سبک بازی از سال 2013 تا به امروز با آن برخورد کرده بود را تا حد زیادی در این اثر از میان برداشته است .به امید روزهای بهتر برای این فرانچایز محبوب و لارای دوست داشتنی .

حداقل سیستم مورد نیاز:

OS: Windows 7 64 bit
Processor: i3-3220 INTEL or AMD Equivalent
Memory: 8 GB RAM
Graphics: Nvidia GTX 660/GTX 1050 or AMD Radeon HD 7770
DirectX: Version 11
Storage: 40 GB available space

سیستم پیشنهادی:

OS: Windows 10 64-bit
Processor: Intel Core i7 4770K, 3.40 Ghz or AMD Ryzen 5 1600, 3.20 Ghz
Memory: 16 GB RAM
Graphics: Nvidia GTX 1060 6GB or AMD Radeon RX 480, 8GB
DirectX: Version 12
Storage: 40 GB available space

نظر خود را در مورد این محصول با دیگران به اشتراک بگذارید