پس از اینکه بازی Total War: Warhammerتوسط استودیو Creative Assemblyمعرفی شد، اکثریت قریب به اتفاق طرفداران و منتقدان بر این باور بودند که این کمپانی اشتباه بزرگی مرتکب شده که میخواهد دو مجموعهی بزرگ توتالوارو وارهمررا، آن هم در یک سهگانه که حداقل سه سال به طول خواهند انجامید، ترکیب کند. آنها بدون توجه به اظهار نظرها هدف خود را دنبال کردند و باعث شدند پس از انتشار نسخهی اول بازی ، نظر همگان تغییر کند . بطوریکه علیرغم گمانه زنی های اولیه این بازی به یکی از موفقترین بازیهای سری توتالوار تبدیل شد. پس از این موفقیت پس از مدت زمان اندکی نسخه دوم بازی معرفی شد و همگان منتظر بودند ، شاهکار این استودیو در نسخه دوم عملکردی بهتر از نسخه اول را داشته باشد .سازندگان در ابتدای امر نوید یک سه گانه فوق العاده را به دوستداران فرنچایز توتال وار داده بودند . سه گانه ای که ادعا شده بود میتواند پتانسیل تبدیل به یکی از بهترین بازیهای این فرنچایز محبوب را داشته باشد . در نسخه دوم شاهد اضافه شدن سرزمینهای جدید بنام New World هستیم که متشکل از سه قارهی Ulthuan، Naggaroth و Lustria است و قارهای چهارم به نام Southlands .
در نسخه یک بازی شاهد وجود انواع نژادها و نیز بالانس بسیار عالی آنها بودیم . در نسخه دوم علاوه بر این موضوع شاهد بالانس بازی هم در خصوص نژادها و هم در خصوص نقشه جهان بازی و حفظ تعادل در این زمینه هستیم . تعادل بین نیروها در یک بازی استراتژیک یک اصل ضروری است که در این بازی بخوبی از سوی سازندگان رعایت شده است و در مورد این بازی خاص سیستم بکارگیری جادوها توسط هر نژاد نیز کاملا از سوی سازندگان لحاظ گردیده و هر بازیکنی که تجربه ای در بازی های استراتژیک داشته باشد پس از مدتی پس از انجام این بازی به آن اعتراف خواهد کرد .
سازندگان سعی کرده اند یک از نژادها را با بهترین حالت بالانس کرده و قدرتهای منحصر بفردی به آنها بدهد. مثلا در حالی که نژاد الفهای تاریکی میتوانند با خرید و فروش برده، بخشی از مالیات خود را دریافت کنند، نژاد موشهای Skaven میتوانند بصورت مخفی در هر شهری زندگی کنند و تنها در صورت نزدیک شدن فکشنی دیگر به شهر، حضورشان فاش بشود.
سازندگان به این نکته نیز توجه داشته اند که داستان بازی به فانتزی وارهمر وفادار باشد . برخلاف قسمت اول، در این نسخه دیگر شاهد محدودیت در تصرف شهرها نیستیم و هر نژادی میتواند هر شهری را به تصرف خود درآورد.
هوش مصنوعی در این بازی پیشرفت زیادی داشته . بازیکن به خصوص در درجه سختی بالا و یا حالت افسانه ای ، باید خیلی مهارت داشته باشد که بتواند از پس حریف بر بیاید .
تبرد دروازه قسمت جالب دیگری است که به بازی اضافه شده. بازیکن باید برای ورود به یک منطقهی ، مثلا قارهی کوچک Ulthuan که در اختیار الفهای بالایی است، ابتدا دروازههای آن منطقه را به واسطهی پیروزی در همین نبردهای دروازه فتح کند و پس از آن میتواند در آن منطقه وارد شده و شهرها و مناطق دیگر آن را تصرف کند .با کشف و تصرف گنجینه هایی که در قسمتهای مختلف نقشه وجود دارد میتوانید تا حد زیادی امکانات مالی خود را برای تجهیز قوای بهتر وسعت بخشید .
قسمت جالب دیگر در مورد نیروهای سرگردانی است که در همه جای نقشه حضور دارند . این ارتش های سرگردان می توانند از هر نژادی باشند و ناسازگاری شدید آنها باعث شده که تنها به دنبال تصرف شهر و مناطق مختلف و تشکیل دولت خودشان باشند و باعث میشود تا بازیکنان همیشه یک نیروها آماده برای دفاع در کشور خود برای مواجه احتمالی با این نیروهای شرور نگاه دارند .از نکات دیگر بازی میتوان به شخصی سازی های دقیق تر فرماندهان و سیر تکامل دقیق تر تکنولوژی های هر نژاد و تکمیل تر شدن شهرها و بناها و جنگهای پل و آبراه ها و جنگها در حوالی شهرهای کوچک بدون دیوار و برجهای مراقبت اشاره کرد .